تاثیر بک لینک در سئو سایت و اهمیت آن

آخرین به‌روزرسانی: 21 بهمن 1400
بازدید: 845 بار
تاثیر بک لینک در سئو سایت
مدت زمان مطالعه این مقاله
5 دقیقه

همانطور که در مورد کیفیت محتوا حساس هستیم، از تاثیر بک لینک در سئو سایت نیز نباید غافل شویم. با توجه به اینکه بک لینک‌ها ارتباط مستقیمی با اعتبار دامنه سایت دارند، در مقایسه با لینک داخلی ارزششان بالاتر است.

تعریف تخصصی بک لینک چیست؟

لینک سازی در سئو، از مهمترین اقداماتی است که هر سایتی در زمان حیاتش به آن وابسته است. لینک سازی به دو صورت داخل سایت و خارج از سایت انجام می‌شود. لینک‌هایی که خارج از سایت ساخته می‌شوند، بک لینک نام دارند.

نام دیگر بک لینک، لینک ورودی یا Inbound Link است.

برخلاف لینک سازی داخلی که از طریق آن، کاربران به سایر صفحات ما متصل و هدایت می‌شوند، بک لینک به لینکی گفته می‌شود که از سایت دیگران به سایت ما اشاره می‌کند.

بک لینک‌ها دو نوع هستند: Dofollow و Nofollow

‌بک لینک‌های Follow یا Dofollow قدرت بیشتری نسبت به Nofollow دارند. همه ‌لینک‌ها در فضای وب، به طور پیشفرض Follow هستند و اگر سایتی بخواهد لینکی را Nofollow کند باید از کد HTML زیر برای تگ <a> استفاده نماید.

“rel=”nofollow

بنابراین هرچه لینک‌های معتبر و Follow دریافت کنیم اعتبار سایتمان بیشتر خواهد شد.

تاثیر بک لینک در سئو سایت

در مورد اعتباری که بک لینک به سایت می‌دهد صحبت کردیم. نکته‌ای که اینجا باید اشاره کنیم این است که افزایش اعتبار سایت، چقدر روی سئو سایت تاثیرگذار است؟

پاسخ: خیلی زیاد

دریافت بک لینک‌های معتبر و افزایش اعتبار سایت، مزایای زیر را به ‌همراه خواهد داشت که مستقیماً روی سئو سایت تاثیرگذار است:

  • افزایش محبوبیت سایت
  • افزایش تعامل کاربران با سایت
  • افزایش ارزش سایت
  • افزایش اطمینان کاربران

1. افزایش محبوبیت سایت

تاثیر بک لینک در سئو سایت به افزایش محبوبیت یا کاهش اعتبار هر صفحه منجر می‌شود. اگر بک لینک، معتبر و مرتبط با موضوع صفحه‌ی مورد نظر ما باشد، باعث افزایش محبوبیت آن صفحه خواهد شد.

این موضوع باعث می‌شود سیگنال‌های مثبتی به موتورهای جستجو ارسال شود و باعث بهبود رتبه در نتایج گردد.

یکی دیگر از مزایای بک لینک در سئو، افزایش اعتبار دامنه است که این معیارِ امتیازدهی با ابزار Moz ارزیابی می‌شود.

اعتبار صفحه (Page Authority) امتیازهایی هستند که به هر صفحه از سایت داده می‌شود.

اعتبار دامنه (Domain Authority) امتیازی است که به کل سایت داده می‌شود.

مقاله تاثیر بک لینک در سئو سایت
تاثیر بک لینک در سئو سایت

2. افزایش تعامل کاربران با سایت

وقتی دامنه اعتبار بگیرد، موتورهای جستجو مثل گوگل به صفحاتی که معتبرترین و مرتبط‌ترین بک لینک‌ها را داشته‌اند جایزه می‌دهد! یعنی (در ماه عسل گوگل) به آن‌ها شانس قرارگیری در نتایج برتر داده می‌شود تا میزان تعامل کاربران اندازه‌گیری گردد.

طبیعتاً محتوای ارزشمند و سرعت مناسب سایت می‌تواند تعامل کاربران را بیشتر کند.

ضمناً امتیازات مثبتی که کاربران برای هر مطلب ارسال می‌کنند نیز بسیار مهم است. بنابراین استفاده از سیستم امتیازدهی ستاره‌ای می‌تواند تعامل کاربران را بهتر به موتورهای جستجو مخابره کند.

3. افزایش ارزش سایت

سئو از جمله کانال‌هایی است که ارزش سایت را چندبرابر می‌کند.

افزایش اعتبار و محبوبیت سایت، تاثیر مستقیمی در ارزش مادی سایت خواهد گذاشت. برندی که محبوب شده باشد و در نتایج برتر گوگل قرار بگیرد، اعتماد کاربران را به‌دست خواهد آورد.

تشویق به لینک دادن
اهمیت بک لینک‌ها در سئو

4. افزایش اطمینان کاربران

هرچقدر روی لینک سازی کار کنید، باز هم جا برای بهترشدن وجود دارد.

در اولین قدم منابع معتبر لینک سازی را به‌دست آورید و شروع کنید به افزایش لینک‌های Inbound معتبر تا علاوه بر اینکه سیگنال‌های مثبت به موتورهای جستجو ارسال می‌شود، کاربران انسانی نیز با دیدن لینک شما در سایت‌های معتبر، اطمینانشان به برند شما افزایش می‌یابد.

تاثیر بک لینک در سئو سایت مثبت است یا منفی؟

متخصصان سئو با وجود اختلاف نظراتی که روی بخش‌های متخلف سئو داشته‌اند، اما روی تاثیر بک لینک در سئو سایت اتفاق نظر دارند و دریافت بک لینک معتبر را یک الزام می‌دانند.

در واقع بک لینک، منبع قدرتمندی برای رتبه‌بندی سایت است، زیرا موتورهای جستجو بک لینک‌ها را به عنوان آرای شخص ثالث برای ‌سایت شما در نظر می‌گیرند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم اگر بک لینک‌ها از منابع معتبر به‌دست بیایند، تاثیر بک لینک در سئو سایت مثبت ارزیابی خواهد شد و اگر در سایت‌های اسپم ایجاد شوند تاثیرش منفی خواهد بود.

گاهاً پیش میاد بک لینک‌های ناخواسته (یا بی‌کیفیت) برایمان ایجاد می‌شود که بایستی آن‌ها را با ابزارهایی مثل Moz و Ahrefs شناسایی کرده و از طریق Disavow Links به گوگل اطلاع دهیم.

آزمایشی برای درک تاثیر بک لینک در سئو سایت

اخیراً مطالعه‌ای توسط شرکت بازاریابی “Reboot” انجام شد که تاثیر بک لینک در سئو سایت را به‌خوبی اثبات کرد.

شرکت Reboot برای این آزمایش، 10 ‌سایت جدید ایجاد کرد و برای هر 10 سایت، یک کلمه کلیدیِ خاص را هدف قرار داد. همه‌ی سایت‌ها حاوی محتوای مشابهی بودند منتهی برای جلوگیری از کپی‌نشدن مطالب، تغییراتی در هرکدام لحاظ شده بود.

در مرحله بعدی، برای نیمی از سایت‌ها (یعنی 5 سایت) بک لینک‌های معتبر ایجاد کردند و گزارش نتایج کلمه کلیدیِ هدف را طی یک دوره پنج ماهه کنترل و ضبط کردند.

نتیجه‌ی این گزارش چه بود؟

رتبه‌ی 5 سایتی که بک لینک‌های معتبری دریافت کرده بودند، در مقایسه با 5 سایت دیگر (که هیچ بک لینکی نداشتند) چندین برابر بهتر بود.

اقداماتی جهت افزایش اثرگذاری بک لینک‌ها

1. استفاده از انواع انکر تکست

انکر تکست (Anchor Text) به متنی گفته می‌شود که حاوی لینک است. انکر تکست‌ها اغلب شبیه به کلمات کلیدیِ هدف ما هستند.

برای لینک سازی نباید از یک انکر تکست ثابت استفاده کنید. دریافت بک لینک، قوانین خاص خودش را دارد، لذا استفاده از انواع مختلف انکر تکست، می‌تواند سیگنال‌های مثبتی به موتورهای جستجو ارسال کند.

به عنوان مثال، اگر برای یک صفحه از سایت شما، کلمه کلیدیِ هدف “مزایای سئو” باشد، شما می‌توانید از “مزیت‌های بهینه‌سازی سایت” به عنوان انکر تکستِ همان صفحه استفاده کنید.

2. ارتباطات باکیفیت بسازید

اگر برای لینک سازی استراتژی درستی داشته باشید، می‌توانید از سایت‌های معتبری که رپورتاژ آگهی ارائه می‌دهند، بک لینک رایگان دریافت کنید.

ما در دوره جامع، استراتژی‌های مختلفی برای لینک سازی را آموزش دادیم که می‌تواند راهنمای خوبی برای این هدف باشد.

3. از بک لینک‌های انبوه دور بمانید!

اگرچه گفتیم بک لینک‌ها ارزشمند هستند و تعدادشان هرچه بیشتر باشد بهتر است، اما کیفیت آن‌ها نیز اهمیت دارد. یعنی در لینک سازی، کمیت و کیفیت به یک اندازه مهم هستند.

توجه: از خرید بک لینک، استفاده از PBNهای عمومی و هر سیستمی که می‌تواند بک لینک انبوه تولید کند، شدیداً خودداری کنید.

3. مراقب باشید ناخواسته بک لینک ندهید!

لینک سازی از طرف ما، یک بخش قضیه است. بخش دیگرش، سایت‌هایی هستند که قصد دارند در سایت ما (بی‌اجازه) لینک سازی کنند. حواستان به کامنت‌هایی که انتهای هر پست برایتان می‌آید، باشد. برخی از این کامنت‌ها حاوی لینک‌های HTML هستند.

اهمیت بک لینک‌ها در سئو
اهمیت بک لینک‌ها در سئو

در آخر

مطالبی که در خصوص تاثیر بک لینک در سئو سایت خواندید، فرصتی به شما معرفی کرد تا از طریق بک لینک‌ها سئو سایت خود را ارتقا دهید. توجه داشته باشید که دریافت بک لینک باید اصولی، طبق زمانبندی و باکیفیت انجام گیرد و اگر این نکات رعایت نشود، از طرف گوگل جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت.

بنابراین منابع معتبری از سایت‌های قدرتمند را جستجو کنید و لینک سازی را آغاز نمائید.

نظر شما نسبت به تاثیر بک لینک در سئو سایت چیست؟

منابع

webfx

shoutmeloud

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل