نحوه‌ی استفاده از گوگل لنز در اندروید و iOS

آخرین به‌روزرسانی: 23 آبان 1400
بازدید: 1,186 بار
نحوه استفاده از گوگل لنز در اندروید و iOS
مدت زمان مطالعه این مقاله
4 دقیقه

گوگل لنز یک ابزار تشخیص تصویر فوق‌العاده مفید است و همانطور که از اسمش پیداست توسط غول فناوری جهان یعنی گوگل ساخته شده است. در این مقاله نحوه‌ی استفاده از Google Lens در تلفن‌های هوشمند را آموزش می‌دهیم.

گوگل لنز چیست و چگونه کار می‌کند؟

Google Lens یک ابزار تشخیص تصویر فوق‌العاده مفید است. گوگل لنز این امکان را می‌دهد که با استفاده از دوربین گوشی هوشمند یا تبلت خود، اطلاعاتی در مورد هر تصویری که بخواهید را دریافت کنید.

با کمک هوش مصنوعی این اپلیکیشن و حجم عظیم داده در سرورهای Google، این اپلیکیشن قادر است اشیاء را تشخیص دهد و اطلاعات مرتبط با هر جزء تصویر را ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر آن را به سمت یک گیاه نشانه بگیرید، Google Lens می‌تواند فوراً گونه‌ی آن گیاه را شناسایی کند.

در واقع، گوگل لنز می‌تواند همه چیز را از متن و معادلات گرفته تا حیوانات و مکان‌های دیدنی تشخیص دهد. همینطور می‌تواند زبان‌های خارجی را به صورت Real-time (در لحظه) ترجمه کند.

گوگل لنز می‌تواند در خریدهای فروشگاهی، اسکن بلیط هواپیما و یا افزودن جزئیات به تقویم گوشی‌تان، شما را همراهی کند. همچنین می‌توانید Google Lens را به سمت ساختمانی بگیرید تا تاریخچه و ساعات کاری آن ساختمان را در اختیارتان قرار دهد!

تا اینجای مقاله متوجه شده‌ایم که این سرویس در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی که دارای دوربین هستند، قابل استفاده است.

با توجه به اینکه این اپلیکیشن جذاب، محصول گوگل است، اما فقط به دستگاه‌های اندرویدی محدود نمی‌شود. حتی در آیفون قدرتمندتر است!

نحوه‌ی نصب Google Lens در اندروید و iOS

Google Lens اپلیکیشن اختصاصی در App Store (فروشگاه آنلاین محصولات اپل) ندارد. اما برای استفاده از آن در سیستم عامل‌های اندروید و iOS دو راهکار نشان می‌دهیم.

اولین گزینه اپلیکیشن خودِ گوگل است که به شما امکان می‌دهد، از خدمات گوگل در iOS و اندروید استفاده کنید. منظورمان از اپلیکیشن گوگل همان مرورگر Google برای موبایل است که می‌توانید خدماتی از جمله اخبار، به‌روزرسانی‌های ورزشی و اطلاعات آب و هوا و Google Lens را دریافت کنید.

گوگل لنز در اپلیکیشن گوگل
آیکون Google Lens در اپلیکیشن گوگل

دومین راهکار این است که می‌توانید اپلیکیشن Google Photos را نصب کنید. این بهترین گزینه برای iOS است.

Google Photos دارای ویژگی‌هایی است که تصاویر تلفن همراه شما را به صورت آنلاین ویرایش می‌کند. همچنین گوگل لنز را در خود جای داده است تا بتوانید هر تصویری را از دوربین خود در اپلیکیشن Google Photos باز کنید و تنها با یک ضربه روی تصویر، اطلاعات آنرا به‌دست آورید.

با این حال، تفاوت اصلی اپلیکیشن گوگل (مرورگر) و Google Photo این است که در Google Photos ابتدا باید تصویر را در گوشی خودتان ذخیره کنید، سپس از گوگل لنز استفاده ‌کنید؛ اما در اپلیکیشن گوگل این‌طور نیست و شما می‌توانید اطلاعات یک تصویر را در همان لحظه که آن را می‌بینید به‌دست آورید و نیازی به ذخیره کردن تصویر نیست. برای شروع آخرین نسخه اپلیکیشن Google Photo را از دانلود کنید.

گوگل لنز در اپلیکیشن Photos
گوگل لنز در اپلیکیشن Photos

چگونه از گوگل لنز استفاده کنیم؟

پس از نصب و باز کردن اپلیکیشن، در صفحه اصلیِ آن، روی نماد دوربین ضربه بزنید و سپس روی گزینه Turn on camera to use Lens کلیک کنید تا دوربین گوشی آماده‌ی عکسبرداری شود.

نحوه استفاده از گوگل لنز

اگر اولین باری است که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود به گوگل اجازه دسترسی به عکس‌هایتان را بدهید.

وقتی دوربین گوشی در Google Lens فعال شد، می‌توانید قسمت‌های مختلف اپلیکیشن را با تاچ کردن انگشت خود به چپ یا راست تغییر دهید. این قسمت‌ها در پایین صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود.

قسمت های مختلف گوگل لنز

به عنوان مثال قسمت Translate به شما امکانی می‌دهد تا نوشته ها را از یک زبان به زبان دیگر (در لحظه) ترجمه کنید.

ترجمه در لحظه‌ی گوگل لنز
ترجمه متن در Google Lens

هنگامی که حالت مربوطه را انتخاب کردید، به سادگی دوربین خود را به سمت شی‌ئی که می‌خواهید لنزِ گوگل آنرا جستجو کند، بگیرید.

هنگامی که Google در حال تجزیه و تحلیل محتوای تصویر است، دایره‌های سفید در سراسر صفحه ظاهر می‌شوند و هنگامی که کاوشگر گوگل لنز، یک شیء را شناسایی کند، یک دایره سفید بزرگتر روی آن ظاهر می‌شود. اگر چندین شیء را تشخیص دهد، هر کدام با یک دایره سفید مشخص می‌شوند.

برای انتخاب شی‌ئی که می‌خواهید اطلاعات آنرا به‌دست آورید، کافی است دوربین خود را به سمت دایره مورد نظرتان بگیرید تا انتخاب شود.

پس از آن، چند لحظه طول می‌کشد تا اپلیکیشن با سرورهای خود ارتباط برقرار کند. توجه داشته باشید که برای اجرای این فرآیند، همواره به Wi-Fi فعال یا اتصال داده تلفن همراه نیاز دارید.

اگر بخواهید یک شیء متفاوت را از همان صحنه جستجو کنید، نیازی به گرفتن عکس دیگری ندارید، فقط کافی است روی یکی از دایره‌های سفید (درون تصویر) ضربه بزنید تا متوجه شوید گوگل لنز چه اشیایی را شناسایی کرده است؛ یا اگر فکر می‌کنید شی‌ئی وجود دارد که گوگل از آن استفاده نکرده است، می‌توانید کاوشگر را به‌صورت دستی روی شیء مورد نظرتان تنظیم کنید.

تنظیم کاوشگر گوگل لنز

چگونه نتایج گوگل لنز را بهبود بخشیم؟

Google Lens به طور کلی در شناسایی اشیاء و بازگرداندن نتایج مرتبط بسیار چشمگیر عمل می‌کند. از حیوانات گرفته تا گونه‌های گیاهی و غذاهای خوشمزه را می‌تواند تشخیص داده و زمان ما را برای جستجوهای طولانی، کاهش دهد.

با این حال ممکن است کیفیت پایین دوربین یا نامناسب بودن نور تصویر باعث شود گوگل لنز نتواند به‌خوبی نتایج دقیقی نشان دهد. اگر چنین حالتی رخ داد، می‌توانید از قسمت پایین اپلیکیشن، به سوالی که از شما پرسیده است پاسخ دهید.

ممکن است سوال مورد نظر به انگلیسی باشد: “Did you find these results useful” یعنی “آیا این نتایج برای شما مفید بود؟” که می‌توانید گزینه‌های Yes یا No را انتخاب کنید و بازخورد مثبت یا منفی را برای گوگل بفرستید تا عملکرد اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دهد.

کمک به بهبود گوگل لنز
نحوه استفاده از Google Lens

در آخر

در این مقاله با تکنولوژی جذاب گوگل لنز آشنا شدیم که چه اندازه قدرتمند است و می‌توانیم با آن هر چیزی را که در دنیای اطرافمان می‌بینیم، جستجو کنیم.

اگر سوالی یا ابهامی درباره چگونگی استفاده از گوگل لنز برایتان باقی مانده است، حتماً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع

techradar

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه برای “نحوه‌ی استفاده از گوگل لنز در اندروید و iOS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل