سئو داخلی چیست | معرفی تکنیک‌های On-Page SEO

آخرین به‌روزرسانی: 10 اردیبهشت 1401
بازدید: 227 بار
سئو داخلی چیست
مدت زمان مطالعه این مقاله
7 دقیقه

سئو داخلی یکی از بخش‌های اصلی سئو برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک سایت است. به طور کلی به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌سازی صفحات داخلی یک سایت انجام بگیرد سئو داخلی یا On-Page گفته می‌شود.

در طی چند سال گذشته، گوگل چندین به‌روزرسانی در الگوریتم‌های اصلی خود مانند «پنگوئن، پاندا و مرغ مگس‌خوار» انجام داده است. با توجه به این به‌روزرسانی‌ها، فعالان سئو در سراسر دنیا مجبور شدند تکنیک‌های سئوی داخلی خود را تغییر دهند تا به رتبه‌های بهتری دست یابند.

تمرکز ما در این مقاله این است که شما را با تکنیک‌های سئو داخلی آشنا کنیم تا از آن‌ها برای افزایش ترافیک سایت استفاده نمایید. با ما همراه باشید.

جدا از اینکه سئو On-page موجب تفسیر بهتر محتوا برای موتورهای جستجو می‌شود، اما به کاربران نیز کمک می‌کند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند.

سئو داخلی چیست؟

سئو On-page عمل بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای کسب رتبه‌های بالا و به‌دست آوردن ترافیک طبیعی است. برخلاف باور عمومی، سئو On-page به بهینه‌سازی متا تگ‌ها و تولید محتوا خلاصه نمی‌شود!

سئو on-page چیست
آشنایی با سئو On-page

تکنیک‌های تأثیرگذار در سئو داخلی

در ادامه به منظور آموزش نکات طلایی سئوی داخلی، تکنیک‌های تأثیرگذاری که در On-Page SEO تعیین کننده هستند را بررسی می‌کنیم.

به‌روزرسانی یا حذف محتوای قدیمی

در سئو داخلی به‌روزرسانی مجدد مطالب قدیمی روش مطمئنی برای زندگی بخشیدنِ دوباره به محتوا است. اما همه‌ی پست‌ها را نباید به‌روزرسانی کرد. یعنی بعضی مواقع می‌توانید پست‌های قدیمی را حذف یا اصلاً به‌روزرسانی نکنید.

اغلب فعالان سئو توصیه می‌کنند که پست‌های قدیمی که ترافیک زیادی را به سمت سایت نمی‌آوردند باید حذف شوند. این پست‌ها عمدتاً محتوایی 400-500 کلمه‌ای دارند که می‌توانیم آن‌ها را با محتواهای بهتر جایگزین کنیم.

واقعیت این است اگر محتوایی برای سایت شما ترافیک طبیعی جذب نمی‌کند، پس بی‌ارزش است و بنابراین بهتر‌ است که آن را حذف یا “Noindex” کنید.

تولید محتوا مطابق با جستجوی کاربر

هدف کاربر از جستجو، موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ چرا که پشت هر جستجویی، هدفی نهفته است که با یافتن هدف کاربر، فروش بیشتری ثبت خواهد شد.

برای مثال وقتی شخصی درباره “بهترین میکروفون برای پادکست” جستجو می‌کند، گوگل می‌داند که قصد کاربر در اینجا خرید نیست، بلکه یادگیری و مشاوره درباره بهترین میکروفون برای پادکست است. نهایتاً در نتایج اول، بهترین پاسخ برای این جستجو را نمایش می‌دهد.

در عین حال وقتی کاربر نام محصول خاصی را جستجو می‌کند، گوگل متوجه می‌شود که قصد کاربر خرید محصول است و طبق آن جستجو، نتایج را دسته‌بندی کرده و به کاربر نمایش می‌دهد.

قبل از شروع به تولید محتوا، خوب است کلمات کلیدی را درک کنید و هدف از جستجوی آن‌ها را به خوبی بشناسید تا محتوایی طبق خواسته‌ی کاربران تولید کنید. بیشتر جستجو‌ها در دو دسته‌ی اصلی قرار می‌گیرند: اطلاعاتی یا تجاری.

زمانی‌که تحقیق کلمات کلیدی را انجام دادید، مرحله‌ی بعدی در سئو داخلی انتخاب نوع محتوایی است که باید تولید کنید. به طور کلی چهار نوع محتوا که در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو نشان داده می‌شود به صورت زیر است:

  1. پست‌های وبلاگ
  2. دسته‌بندی صفحات تجاری، فروشگاهی
  3. صفحه‌ی محصول
  4. صفحه فرود یا Landing Page

طبق هدف جستجو، کلمات کلیدی را برای هر نوع محتوا انتخاب کنید. سپس رقبای با کیفیت خود را شناسایی کرده و محتوایی منحصر به فردتر از رقبا تولید نمایید.

استفاده از تگ Canonical

یک Canonical URL به شما این قدرت را می‌دهد تا به موتورهای جستجو بفهمانید مثلاً: محتوای X، محتوای اصلی است و سایر محتواهای شبیه به X در اولویت‌های بعدی هستند. در نتیجه، گوگل برای رتبه‌بندیِ کلمه کلیدیِ محتوای X، به اشتباه نخواهد افتاد.

این موضوعِ محتواهای کپی، اکثراً در سایت‌های فروشگاهی رخ می‌دهد و سئو داخلی را به چالش می‌کشاند.

به طور مثال، شما صاحب یک فروشگاه اینترنتیِ مبلمان هستید و در فروشگاهتان چند مدل میز سفید دارید که دارای توضیحات یکسانی هستند. همین مسئله باعث آسیب رسیدن به رتبه‌بندی فروشگاه شما می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید به راحتی از تگ Canonical استفاده کنید و از جریمه‌شدن، جلوگیری کنید.

این تگ فقط برای فروشگاه‌‌‎ها نیست و هر سایتی با توجه به نوع فعالیت خود می‌تواند از این تگ استفاده کند.

افزونه وردپرسی Yoast SEO قابلیت اضافه کردن Canonical URL برای هر صفحه را فراهم می‌کند.

استفاده از کلمات هم معنی، مرتبط یا LSI

این کلمات حاوی معانیِ پنهان و مترادف با کلمات کلیدی اصلی هستند. گوگل از این کلمات برای ارتباط با محتوای صفحه استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر وقتی از کلمات کلیدیِ هم معنی در محتوای خود استفاده می‌کنید، به موتور‌های جستجو سیگنال قوی‌تری درباره‌ی موضوع می‌دهید که همین باعث بهینه‌سازی On-Page SEO و دیده شدن بیشتر در نتایج گوگل می‌شود.

حالا سوال پیش می‌آید. این کلمات را چگونه پیدا کنیم؟

یکی از راه‌های سریع و رایگان استفاده از گوگل است. یعنی کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید، سپس به انتهای صفحه می‌روید و جستجو‌های مرتبط با کلمه کلیدی خود را مشاهده می‌کنید.

بنابراین اگر شما در حال نوشتن محتوایی با کلمه‌ی “درباره سئو” هستید، می‌توانید کلمات کلیدیِ مشابهی مثل: نکات پیشرفته سئو یا نکات منحصر به فرد سئو را در متن خود قرار دهید.

برای تحقیق بیشتر، نیازمند ابزار‌های حرفه‌ای مثل Ahrefs، Moz و Semrush خواهید بود که رایگان نیستند.

تکنیک‌های سئو داخلی
مقاله آموزشی سئو داخلی یا On-Page SEO

استفاده از Schema Markup

در سئو داخلی نشانه‌گذاری Schema جزو تحولات مدرن سئو است. با این وجود همه از این نشانه‌گذاری‌ها استفاده نمی‌کنند. شاید سوال پیش بیاید که Schema چیست؟

Schema مجموعه‌ای از اطلاعات است که به صفحات کمک می‌کند، با موتورهای جستجو ارتباط بهتری برقرار کنند و گوگل بتواند ارزش محتوا را ببیند.

نشانه گذاری Schema به سایت شما کمک می‌کند تا رتبه بهتری در نتایج گوگل به‌دست بیاورید. معروف‌ترین انواع Schema شامل موارد زیر است:

  • مقالات
  • محصولات
  • نویسنده
  • امتیازات یا نقد و بررسی
  • ویدیو
  • موسیقی
  • سوالات متداول
  • رویداد
  • دستورالعمل

 استفاده از URLهای کوتاه

گوگل و سایر موتور‌های جستجو، استفاده از URLهای کوتاه را به بلند ترجیح می‌دهند. چرا که URLهای کوتاه‌تر، کاربر پسند‌تر هستند و بهتر است کلمات کلیدی مدنظر، یکبار در URL بیایند.

توجه به نکات زیر باعث بهینه‌سازی URL صفحات می‌شوند:

  • همان ابتدا فارسی یا انگلیسی بودن URL را مشخص کنید.
  • اجازه ندهید URL طولانی شود.
  • برای جدا کردن کلمات، حتماً از خط فاصله (-) استفاده نمایید.
  • به کار بردن کلمات کلیدی در URL از اقدامات مهم سئو داخلی است.
آموزش سئو داخلی
تکنیک‌های سئو داخلی (On-Page)

محتوای طولانی و جامع

از نظر گوگل محتوایی کامل و جامع است که بیش از 2000 کلمه داشته باشد.

کارشناسان معتقدند بین محتوای بلند و رتبه‌‌های برتر گوگل، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بنابراین محتوایی بنویسید که همیشه سبز باشد و نیاز کاربران را به طور کامل برطرف کند. به طوری‌که کاربران پس از خواندن مقاله‌ی شما، سوال دیگری در ذهن‌شان باقی نماند.

استفاده از عناوین قدرتمند

در سئو داخلی، هر چقدر هم که محتوا قوی باشد، برای اینکه نظر کاربران در گوگل جلب شود، باید دارای تیتر قانع کننده‌ای باشد.

به همین دلیل در نوشتن عناوینی که توجه کاربران را به خود جلب ‌می‌کند، تلاش کنید.

طبق بررسی‌های انجام شده، عناوین احساسی تأثیر زیادی در جذب کاربران ایفا می‌کند و باعث افزایش CTR می‌شود.

بنابراین استفاده از کلمه کلیدی، استفاده از عدد و استفاده از کلمات جادویی می‌تواند نظر کاربران را جلب نماید.

برای انتخاب عنوان، از عناوین رقبای خود که دارای رتبه‌های برتری در گوگل هستند، ایده بگیرید.

بهبود Meta Description

متای توضیحات یا Meta Description به دلیل کوچک بودن در نتایج موتور جستجو، اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما این موضوع را به یاد داشته باشید که متا تگ توضیحات می‌تواند نرخ کلیک یا CTR شما را افزایش دهد که به نوبه‌ی خود باعث بهبود وضعیت سئو داخلی می‌شود.

طبق مطالعاتی که Backlinko داشته است، سایت‌هایی که از متای توضیحات استفاده کرده‌اند، 5.8% بیشتر از سایت‌هایی که Meta Description ندارند، کلیک می‌خورند.

 استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های H1 و H2

استفاده از کلمات کلیدی در عناوین داخلی که با تگ‌های H1 و H2 تعریف می‌شوند، یکی دیگر از تکنیک‌های سئو داخلی است که برای موتورهای جستجو اهمیت دارد.

ضمناً از هدینگ‌ها برای فهرست مطالب نیز استفاده می‌شود.

بهینه‌سازی لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی به شدت برای سئو مهم هستند. لینک‌های داخلی به جستجوگرها کمک می‌کنند تا به صورت عنکبوتی در صفحات سایت خزش داشته باشند.

علاوه بر آن لینک داخلی در کاهش نرخ پرش اثرگذار است و باعث نگه داشتن کاربران در صفحات مختلف می‌شود.

قابلیت به اشتراک گذاری محتوا

آیا برایتان پیش آمده بخواهید مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اما دکمه‌ی اشتراک‌گذاری را پیدا نکنید؟

احتمالا این موضوع برای همه اتفاق افتاده است و ما توصیه می‌کنیم که دکمه‌ی اشتراک گذاری را به صورت شناور یا به صورت واضح در انتهای مطالب قرار دهید تا امکان Share شدن محتوا فراهم شود.

اگر شما مانند بسیاری از کسب و کارهای جهان از وردپرس استفاده می‌کنید بهتر است از افزونه Social Snap بهره ببرید تا قدم مهمی در راستای سئو داخلی برداشته باشید.

افزایش زمان ماندگاری کاربر در صفحه

اکثر سایت‌ها شاهد این موضوع هستند که کاربران به محض ورود به صفحه، سریع آن را ترک می‌کنند.

موتورهای جستجو زمان استفاده از محتوا را برای بررسی کیفیت محتوا، مورد ارزیابی قرار می‌دهند. یکی از راه‌های افزایش زمان ماندگاری در سایت، انتشار محتوای مفید و طولانی و استفاده از ویدیو است تا بازدیدکننده ترغیب شود زمان بیشتری در صفحه بگذراند.

بهبود سرعت صفحات

اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان، تجربه‌‌ی بی‌نظیری در صفحات شما داشته باشند، باید همیشه در حال بهبود سرعت سایت خود باشید. سرعت، یکی دیگر از عواملی است که موتور‌های جستجو برای امتیازدهی در سئو داخلی استفاده می‌کنند.

شما با استفاده از ابزارهایی مثل Google PageSpeed Insight و GTMetrix می‌توانید همواره سرعت سایت خود را بررسی کنید.

ما چند روش را برای بهبود سرعت به شما می‌گوییم:

  • Cache را برای سایت خود فعال کنید.
  • حجم فایل‌های HTML ,CSS ,JavaScript خود را به حداقل برسانید.
  • زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهید.
  • ریدایرکت یا تغییر مسیر‌ها را کاهش دهید.
  • تصاویر خود را بهینه سازی کنید.
  • از یک سرویس تحویل محتوا یا CDN استفاده کنید.

بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر موجود در محتوا حکم زنگ تفریح را بازی می‌کنند! یعنی باعث می‌شوند که حوصله‌ی کاربر از خواندنِ یکنواختِ متن، سر نرود.

البته فراموش نکنید که گوگل بخش اختصاصی برای تصاویر دارد که فضای مناسبی برای جذب ترافیک اُرگانیک است.

برای بهینه‌سازی تصاویر باید به موارد زیر توجه شود:

  • در انتخاب تصاویر، جذابیت و منحصر به فردی آن‌ها اهمیت دارد.
  • اندازه تصاویر باید یکسان و دارای قالب اختصاصی باشند.
  • تمامی تصاویر باید دارای Alt باشند.
  • Alt عکس شامل شرح عکس و کلمه کلیدی باشد.
  • حجم تصاویر با ابزارهای آنلاین فشرده سازی شوند.
بهینه سازی داخلی
On-Page SEO

اطمینان از Mobile-Friendly بودن صفحات

زمانی‌که آپدیت الگوریتم Mobilegeddon منتشر شد، سایت‌هایی که با موبایل سازگاری بیشتری داشتند، شاهد افزایش چشمگیر ورودی از گوگل بودند.

این موضوع به مرور برای تمامی سایت‌ها تبدیل به الزام شد و امروزه اگر سایتی Mobile-Friendly نباشد و به درستی ریسپانسیو نشود، از نتایج برتر گوگل کنار گذاشته می‌شود.

برای آزمایش Mobile-Friendly بودن صفحات سایت اینجا مراجعه کنید.

در آخر

جستجوگر‌ها کاری بیش از بررسیِ متا تگ توضیحات و متا تگ عنوان در صفحه‌ی شما انجام می‌دهند که بررسی سئو داخلی یا سئو On-page یکی از آن موارد است.

همیشه اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با کلمات کلیدی مورد نظر، کامل و به اندازه، بهینه‌سازی شده باشند و سعی کنید همیشه سرعت و تجربه کاربری (UX) را بهبود ببخشید تا گوگل و کاربرانش عاشق محتوای‌تان شوند.

به نظر شما چه اقدامات دیگری برای بهینه‌سازی سئو داخلی مفید است؟

منابع

backlinko

99signals

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل