اسکیما چیست و چرا برای سئو مهم است؟

آخرین به‌روزرسانی: 22 اسفند 1400
بازدید: 791 بار
مدت زمان مطالعه این مقاله
3 دقیقه

قبل از اینکه به‌طور مفصل بگوییم اسکیما چیست باید گفت که اسکیما در صفحات سایت شما شباهت زیادی به خوب غذا خوردن، ورزش کردن یا استراحت شبانه دارد. با این مقدمه، به اهمیت اسکیما در سئو سایت می‌پردازیم.

اسکیما چیست؟

اسکیما (Schema Markup) داده‌های نشانه‌گذاریِ ساختار یافته‌ای هستند که می‌توانند به Google و سایر موتورهای جستجو کمک کنند تا درک بهتری نسبت به محتوای سایت داشته باشند.

در واقع، اسکیما یک زبانِ نشانه‌گذاری است که مجموعه‌ای از ریز داده‌ها را شامل می‌شود.

موتورهای جستجو مثل گوگل چه هدفی دارند؟ ارائه اطلاعات ارزشمند به سوالات کاربران.

موتورهای جستجو با مشاهده‌ی عناوین، چگالی کلمات کلیدی و متن محتوای شما، آنرا بررسی و راستی‌آزمایی می‌کند تا ببیند محتوای شما پاسخ سوال کاربران هست یا خیر.

گوگل به کمک الگوریتم‌های متنوع و باهوشی که دارد، معنی کلمات و جمله‌بندی‌های هر زبانی را درک می‌کند. اما دانستن این موضوع، برای ما کافی نیست!

اکثر سایت‌ها می‌خواهند در رتبه‌های برتر قرار بگیرند، طبیعی است که محتوای خوبی می‌سازند. در نتیجه، رقابت بر سر ارائه‌ی محتوا خواهد بود.

Schema Markup کمک می‌کند تا ارائه‌ی محتوا، باکیفیت انجام شود و ارزش محتوای یک سایت در مقایسه با سایت رقیبش، بهتر دیده شود.

اگر تا به‌حال با اسکیما آشنایی نداشتید، هنوز هم دیر نشده است. ما قصد داریم به سوالات شما در مورد عملکرد کلی اسکیما پاسخ دهیم. پس همراه ما باشید.

Schema Markup چگونه کار می‌کند؟
اسکیما چیست؟

داده‌های Schema چگونه هستند؟

عناصر و ویژگی‌های اسکیما می‌توانند مستقیماً به کد HTML یک صفحه از سایت اضافه شوند تا اطلاعات اضافی را برای خزنده‌‌ها (یا Crawlers) موتورهای جستجو فراهم کنند.

آیا اسکیما در رتبه‌بندی تاثیر دارد؟

اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر مستقیم ریز داده‌های Schema در رتبه‌بندی موتورهای جستجو وجود ندارد، اما استفاده از Schema باعث می‌شود صفحات سایت، شانس بیشتری برای قرارگیری در SERP داشته باشند که این امر می‌تواند باعث افزایش نرخ کلیک شود.

منظور از SERP، صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو است.

طبق مطالعه‌ی انجام شده توسط یکی از کارشناسان گوگل، کمتر از یک سوم نتایج جستجوی Google شامل یک Rich Snippet با داده‌های نشانه‌گذاری schema.org هستند. این آمار، یک فرصت مناسب برای کسانی است که قصد دارند از Schema استفاده کنند.

schema.org، دستورالعمل‌هایی را شامل می‌شود که برای موتورهای جستجو قابل فهم است.

به طور خلاصه تا اینجا فهمیدیم که درج ریز داده‌ها در کد HTML می‌تواند به خزنده‌های موتور جستجو کمک کند تا محتوای صفحات را به طور موثرتری تفسیر کنند.

What is Schema Markup
مقاله اسکیما چیست؟

انواع Schema Markup

در واقع مهم‌ترین ویژگی Schema Markup این است که به سایت کمک می‌کند تا به‌طور غیرمستقیم، رتبه‌ی بهتری در موتورهای جستجو کسب کند.

Schema انواع مختلف نشانه‌گذاری را دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • مقالات
  • محصولات
  • سوالات متداول
  • رویدادها
  • دستورالعمل‌ها
  • ویدیو
  • موسیقی
  • نویسنده
  • نقد و بررسی

ارتباط Schema با موتورهای جستجو

Schema Markup توسط چهار موتور جستجوی قدرتمند گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس پشتیبانی می‌شود. این موتورهای جستجو با دستورالعمل‌های schema.org یکپارچه شده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

فرمت مورد توجه Schema برای موتورهای جستجو، JSON-LD است.

Schema Markup
Schema Markup چیست؟

پیاده‌سازی اسکیما در سایت

شاید فکر کنید برای استفاده از ریز داده‌های اسکیما، نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارید. اما نگران این موضوع نباشید، نیازی به کدنویسی نیست.

پیاده‌سازی به‌صورت دستی

اگر قصد دارید به‌صورت دستی اسکیما بسازید، استفاده از Google’s Structure Data Markup Helper یکی از راه‌‌های پیاده‌سازی ریز داده‌های Schema است. روش کار بسیار آسان است. اینجا کلیک کنید.

پس از ورود به حساب کاربری گوگل‌تان، صفحه مشابه صفحه‌ی زیر می‌بینید که با چند کلیک، داده‌های نشانه‌گذاری شما آماده می‌شود و می‌توانید در صفحات خود استفاده کنید.

Google's Structured Data Markup Helper
کدهای نشانه‌گذاری اسکیما چیست؟

پیاده‌سازی با افزونه وردپرسی

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از افزونه‌های Yoast SEO و WP Schema Pro پیکربندی داده‌های اسکیما را به‌طور خودکار برای صفحات خود تنظیم کنید.

هر دو افزونه نسخه‌ی رایگان دارند، اما برای استفاده‌ی بهتر پیشنهاد می‌کنیم از مارکت‌های معتبر محصولات وردپرسی در ایران، نسخه‌ی حرفه‌ای آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کنید.

Schema Pro vs Yoast SEO

در آخر

امیدوارم این مقاله مورد پسندتان واقع شده باشد و توانسته باشیم شما را با ریز داده‌های اسکیما و مفهوم Schema Markup آشنا کنیم.

اگر از داده‌های نشانه‌گذاری Schema در سایت خود استفاده می‌کنید، چه تاثیر مثبتی از آن دیده‌اید؟

منابع

impactplus

fatjoe

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل