سئو کلاه سفید چیست و چرا باید ازش پیروی کنیم؟

آخرین به‌روزرسانی: 21 بهمن 1400
بازدید: 888 بار
سئو کلاه سفید چیست
مدت زمان مطالعه این مقاله
6 دقیقه

اگر سایت دارید و خودتان آنرا سئو می‌کنید، واجب و حیاتی است که بدانید سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست. همراه ما باشید.

اما این اصطلاحات سیاه و سفید دقیقاً به چه معنا هستند؟

کسانی که سئو کلاه سفید را انجام می‌دهند تلاش می‌کنند تا دستورالعمل‌های گوگل را دنبال کنند و بر اساس قوانین موتورهای جستجو، سایت خود را بهینه‌سازی نمایند.

اما کسانی که از این قوانین پیروی نمی‌کنند (کلاه سیاه‌ها) ممکن است برای مدت کوتاهی از مزایای رتبه‌‌های بالا برخوردار شوند، اما در نهایت با عواقب و مجازات‌های Google مواجه خواهند شد.

درست مانند “فیلم‌های وسترن و کابوی” که برای متمایز کردن “آدم‌های خوب” از “آدم‌های بد” کلاه سفید و کلاه سیاه پوشیده‌اند.

سئو کلاه سفید چیست؟

تکنیک‌های کلاه سفید همان قهرمانان واقعی هستند، زیرا تکنیک‌هایی که برای بهبود رتبه‌بندی در نتایج موتور جستجو به‌کار می‌برند طبق قوانین و اصول سئو است.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هم، بیانگر افراد شرور قصه است، زیرا تکنیک‌هایی به‌کار می‌برند که غیراخلاقی بوده و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را نقض می‌کند.

کلاه سفید بر اساس استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلفی رتبه‌بندی را تحث تاثیر قرار می‌دهد. این تکنیک‌ها در قالب بک لینک‌های معتبر، رعایت چگالی کلمات کلیدی، فعالیت اصولی و منطقی سئو خلاصه شده است. سئو کلاه سفید اگرچه یک روند زمانبر را در بر می‌گیرد، اما رشد پایدار و ماندگاری را برای سایت در نتایج جستجو به‌همراه خواهد داشت.

White Hat SEO

تکنیک‌های سئو کلاه سفید چیست؟

اکنون که متوجه شدیم سئو کلاه سفید چیست، بیایید در مورد برخی از تکنیک‌ها و روش‌های کلاه سفید صحبت کنیم.

اولویت با کاربران انسانی!

موضوعی که گوگل همیشه از شما انتظار دارد این است که کاربران خود را در اولویت قرار دهید. اشتباهی که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند و فقط به جلب رضایت ربات‌های گوگل بسنده می‌کنند.

در واقع، الگوریتم‌های گوگل برای پاداش دادن به سایت‌هایی طراحی شده‌اند که بتوانند نیاز‌های کاربران را پس از هر جستجوی آن‌ها برطرف کنند و آن‌ها را به پاسخ سوالاتشان برسانند.

به همین دلیل SEO و UX دو رشته‌ای هستند که به‌هم پیوند خورده‌اند. بدون سئو، هیچ ترافیکی به سایت شما وارد نخواهد شد و بدون تجربه کاربریِ خوب (UX)، کاربران ماندگاری را نخواهید داشت که همین عامل در اُفت رتبه‌بندی سایت شما تأثیرگذار است.

آیا می‌دانستید نزدیک به 90% از کاربران پس از تجربه‌ی کاربریِ بد، بعید است مجدداً به سایت شما بیایند؟

جلب اعتماد سخت است و در عوض ممکن است به سرعت از دست برود، پس تجربه بسیار خوبی را به کاربرانتان بدهید.

دسترسی آسان

پیمایش و منوی ناوبری (Navigation) به‌علاوه‌ی چیدمان خوب سایت باعث می‌شود ربات‌های موتور جستجو راحت‌تر قسمت‌های سایت را بررسی کنند و بازدیدکنندگان شما نیز بتوانند به سرعت خواسته‌های خود را پیدا کنند.

به عنوان مثال، تصور کنید برای بازدید خانه‌ای که قصد خرید آنرا دارید رفته‌اید، اگر همان ابتدا مشاهده کنید که آشپزخانه در اتاق خواب باشد و یا برعکس، طبیعتاً بازخورد منفی خواهد داشت و مورد پسندتان نخواهد بود.

درباره یک سایت خوب هم، این موضوع وجود دارد. پس باید قسمت‌های مختلف سایت به صورت اصولی و قابل دسترس برای کاربران طراحی شوند که این بخش مربوط به UI سایت شما می‌شود. افرادی که روش‌های سئو کلاه سفید را دنبال می‌کنند به این بخش اهمیت زیادی می‌دهند.

UI UX در سئو

لینک‌های داخلی به صفحات سایت

لینک دهی به صفحات داخلی از روش سئو کلاه سفید به این صورت است که ابتدا از وجود ارتباط بین صفحه مبدأ و مقصد مطمئن می‌شوید و سپس با استفاده از کلمه کلیدی، انکر تکست را مشخص کرده و نهایتاً لینک داخلی را ایجاد می‌کنید.

نکته‌ی لینک سازی داخلی در سئو کلاه سفید چیست؟

اگر یک محتوای 2000 کلمه‌ای دارید و می‌خواهید چند لینک داخلی ایجاد کنید، یادتان باشد بین 2 تا 4 لینک کافی است. اگر لینک سازی داخلی، به صورت انبوه انجام شود آن روش، دیگر کلاه سفید نیست.

موبایل فرندلی بمانید

امروزه موتورهای جستجو به سایت‌هایی که اصولی ریسپانسیو شده‌اند اهمیت بیشتری می‌دهند. در گذشته گوگل و سایر موتورهای جستجو خیلی به نسخه‌ی موبایلی سایت‌ها اهمیت نمی‌دانند.

اما اوضاع تغییر کرده است! موتورهای جستجو نه تنها با موبایل فرندلی‌نبودنِ سایت کنار نمی‌آیند بلکه سایت‌هایی که این مورد را انجام ندهند از نتایج جستجو حذف می‌شوند.

افزایش سرعت سایت

سرعتِ سایت شما برای گوگل یک عامل مهم رتبه‌بندی است. ضمن اینکه سرعت بارگذاری صفحات سایت مستقیماً بر UX سایت شما نیز تأثیر می‌گذارد.

با توجه به پارامترهای کنونی و پیشرفت صنعت سئو، منابع معتبر جهانی، سرعت 1 ثانیه برای لود شدن سایت را بهترین حالت ممکن می‌دانند. اما استاندارد آن، بین 1 الی 3 ثانیه است.

سرعت سایت در سئو کلاه سفید
تکنیک و روش‌های سئو کلاه سفید

اگر سرعت بارگذاری سایت شما از 3 ثانیه بیشتر است و تا 8 ثانیه طول می‌کشد، باز هم جای نگرانی نیست! چون با محتوای ارزشمند می‌توانید رضایت کاربر را به‌دست آورید. اما یادتان باشد با سرعت پائین، قطعاً نرخ کمتری از ترافیک اُرگانیگ موتورهای جستجو را دریافت می‌کنید.

محتوای یونیک و ارزشمند

طبق گفته‌ی غولِ موتور‌های جستجو یعنی گوگل، “Content is King” به معنای “محتوا پادشاه است”.

محتوای با کیفیت محتوایی است که به نفع خواننده باشد و نیاز کاربر را برطرف کند.

یکی از بهترین و اصولی‌ترین راه‌ها برای رتبه‌بندیِ بهتر در گوگل همین است. همیشه به یاد داشته باشید که محتوای با کیفیت پادشاه است. قبل از تولید و نشر محتوا برای هر موضوعی، ابتدا تحقیقات جامعی درباره آن داشته باشید و با شناسایی سوالات کاربران، محتوای ارزشمندتان را تکمیل کنید.

انتخاب کلمه کلیدی

کلمات کلیدی یکی از پایه‌های سایت برای بهینه‌سازی موتور جستجو است. آن‌ها مضامین، ایده‌‌ها و موضوعاتی هستند که محتوای سایت شما بر اساس آن‌ها تولید شده‌اند.

زمانی بود که گوگل به هوشمندی و دقتِ الان عمل نمی‌کرد و سایت‌هایی که از کلمات کلیدیِ بیشتری در محتوایشان استفاده کرده بودند را در نتایج برتر قرار می‌داد.

این موضوع باعث شده بود تا اکثر کاربران از نتایج جستجو و کیفیت پائین نتایج، ناراضی باشند.

تا اینکه گوگل برای حل این مسئله، صفحاتی که کلمات کلیدیِ بیش از حد داشتند را جزو اسپم‌ها قرار داد و مجازات سنگینی را مشمول آن‌ها کرد. به تکنیک استفاده‌ی بیش از حد کلمات کلیدی (بمباران کلمات کلیدی) گفته می‌شود که روشی خطرناک و کلاه سیاه است.

فراموش نکنید که برای انتخاب کلمات کلیدی وقت بگذارید و چگالی را در آن‌ها رعایت کنید.

استفاده از گوگل برای انتخاب کلمات کلیدی

یک راه آسان و رایگان برای انتخاب کلمات کلیدی، استفاده از کلمات مرتبط گوگل است.

به عنوان مثال وقتی می‌خواهید محتوایی با موضوع “سئو کلاه سفید” بنویسید، این عبارت را در گوگل جستجو کنید، در پایینِ صفحه در دو ستون، کلمات مترادف و مرتبطی که برای کاربران جالب بوده است را مشاهده خواهید کرد. از آن‌ها در متن محتوایتان استفاده کنید.

مترادف کلمات کلیدی

لینک سازی خارج سایت

لینک‌ها عامل مهمی در رتبه‌بندی صفحات شما هستند. با این حال، کیفیت لینک‌های شما از تعداد لینک‌هایتان، اهمیت بیشتری دارد.

سه عامل اصلی کیفیت لینک‌های شما را تعیین می‌کنند.

  1. قدرت صفحه لینک دهنده
  2. قدرت سایتِ لینک دهنده
  3. میزان مرتبط بودن محتوا

اگر Google متوجه شود بک لینک‌های شما به صورت طبیعی نیستند، جریمه خواهید شد.

گوگل چگونه متوجه می‌شود؟

از طریق سه عامل بالا. اگر سایتی که به شما لینک داده، قدرت کمی داشته باشد و ضعیف باشد، برای شما امتیاز منفی خواهد داشت. اگر سایت که به شما لینک داده، نامرتبط به موضوع سایت شما باشد، باز هم برای شما جریمه در پی خواهد داشت.

لینک سازی کلاه سفید

لینک سازی در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سفید فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نظیر ایکس (توییتر سابق)، فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و … است. با فعالیت در شبکه‌‌های اجتماعی نه تنها لینک‌های بیشتری برای سایت خود می‌گیرید، بلکه جایگاه برندتان را نیز در ذهن مخاطب تثبیت خواهید کرد.

تفاوت بین سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سیاه و کلاه سفید چیست؟

همانطور که گفتیم، هنگامی که از سئو کلاه سفید استفاده می‌کنید، یعنی دستورالعمل‌های مورد قبول گوگل را پدیرفته‌اید و اگر غیر آن عمل نمائید، یعنی سعی در فریب گوگل دارید!

به غیر از دو روش کلاه سفید و کلاه سیاه که ضد هم هستند، روش سئو کلاه خاکستری نیز وجود دارد. سئو کلاه خاکستری ترکیبی از هر دو استراتژی “کلاه سفید و سیاه” است.

مقایسه سئو کلاه سفید با کلاه سیاه و کلاه خاکستری

استفاده از روش‌های سئو کلاه خاکستری، ریسک خودش را دارد و تا حرفه‌ای نشدید، سمت آن نروید!

کلاه خاکستری، یعنی مواردی که نزدیک به کلاه سیاه است اما طوری انجام می‌گیرد که از نظر گوگل، مثبت ارزیابی می‌شوند.

چرا اکثراً از سئو کلاه سفید فراری هستند!؟

عده‌ای از کارشناسان سئو به دلیل عدم آگاهی از قوانین موتورهای جستجو به صورت ناخواسته به سئو کلاه سیاه روی می‌آورند تا نتایج سریع‌تری را دریافت کنند. اما نمی‌دانند که نتایج سریع، مثل حُباب از بین می‌روند.

توجه: همین عبارتِ “سریع” باعث می‌شود خیلی‌ها از سئو کلاه سفید استقبال نکنند، درگیر طمع شوند و عملاً کسب و کار آنلاین خود را اسیر جریمه های سنگین گوگل نمایند.

در آخر

اگر روی تکنیک‌های کلاه سفید سرمایه‌گذاری کنید، در بلندمدت نتایج درخشان و پایداری خواهید گرفت که همگی منجر به افزایش اعتماد و اطمینان به سایت شما خواهد شد.

تکنیک‌های سئوی کلاه سفید

الان که با سئو کلاه سفید آشنا شدید، وقت آن نیست برنامه‌ریزی اصولی برای اقدامات آینده‌تان داشته باشید؟ هر سوالی بود ما در خدمتتان هستیم.

منابع

wordstream

webconfs

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه برای “سئو کلاه سفید چیست و چرا باید ازش پیروی کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟ چت واتساپ
پشتیبانی آکادمی پونک
با سلام
هر سوالی در مورد دوره‌های آموزشی، خدمات و مطالب سایت دارید در خدمتیم.
شماره واتساپ: 09915975024
خروج از نسخه موبایل